Vårat yrke, nu lite billigare!

Här om dagen vidarebefodrade Sofia – en av våra medarbetare – ett mail till alla elever på Hyper Island i Stockholm. Mailet gällde en tävling som Xtraworks håller i:

"Idag launchar vi en tävling med anledning av den förestående (start 20e september på MM) utställningen på Moderna Museet med Max Ernst. Kreatörerna har i uppgift att ta fram ett typsnitt inspirerat av Max Ernst. Vi och Moderna Museet står bakom tävlingen och Adobe står för första priset, en CS3. Resultaten kommer visas på MMs site, på plats på MM, sannolikt i några av deras medier och på Xtraworks. Vi har redan fått en del intresse från journalister som skriver om tävlingen/uppdraget."
Fin svengelska. Vad "en CS3" är kan man ju klura på (dessutom har CS4 redan släppts, för de som har missat det). Det som oroar mig är dock inte språket i mailet, utan att Sofia faktiskt har valt att vidarebefodra ett mail som uppmanar oss att jobba med Xtraworks. 

Vad är det för fel på Xtraworks? De bedriver en verksamhet som enbart går ut på att på att nedvärdera vårat yrke och det vi arbetar med. Ni kanske tycker att jag överdriver – jisses, de håller ju bara i tävlingar! Ordet tävling är i stort sett en oskyldig variant av pitch, och fenomenet att pitcha är ett stort problem inom inte bara vår, utan många kreativa branscher. Låt oss ta en titt på deras hemsida:
  1. Skapa: Gå med i ett uppdrag som passar dig och skapa ditt bidrag till tävlingen!
  2. Visa: Ladda upp ditt färdiga bidrag via projektverktyget. När uppdragets slutdatum är nått kan användare rösta på ditt bidrag
  3. Vinn: De som får flest röster har chansen att kamma hem vinstsumman! Det kanske blir du!
Oj ojoooj! Notera chansen att kamma hem vinstsumman. Det vi gör när vi ställer upp i tävlingar, eller pitchar, är att vi går med på att jobba gratis – utan någon som helst försäkring på att vi får betalt i slutändan. Det är ett ypperligt tillvägagångssätt för att slösa på arbetskraft, minska dialogen mellan oss och kunden, och nerdvärdera vårat eget yrke. 300feetout säger det ganska bra i sin artikel The anti-pitch: a brief explanation:

"Let’s say you decide to try out a bunch of salons in search of the right one for your haircut account. You go to a different stylist every few weeks and run them through their paces—but you don’t want to make it too easy by letting them know in advance what you want (you don’t exactly know, anyway). You just tell them, “Knock me out!” But they get all huffy when you explain that you’re not paying, just sampling, and now your hair looks like the dog groomer won the job, and the salon receptionists all hang up on you."

Speciellt på Hyper Island, där så mycket fokus ligger på professionalism, snarare än hantverk, är det här något jag inte väntar mig från en medarbetare. Snarare tvärtom; de borde uppmuntra oss att inte jobba gratis, och istället skapa en relation och dialog med kunden. Pitchning är redan ett stort problem som fortsätter att växa, och vi borde göra allt vi kan för att motarbeta det. 

Så i sann hyperanda avslutar jag med lite ordbajs; snälla, lägg tid på era egna projekt och kreativt entrepernörskap, istället för att hoppas på det bästa och slava under företag som inte vet vad de vill ha. Inte direkt så cutting-edge. Vi kan bättre än så! 

Kommentarer
Postat av: zaken

Mmm ja man vill verkligen ha chansen att vinna något som man kan ladda ner olagli... åh nej vem sade det?!?! Det var inte jag, FRA, jag lovar!

2008-10-21 @ 15:58:36
Postat av: Tobias

Det ironiska på den punkten är väl att alla som är med i tävlingen troligtvis redan har laddat ner programmet, och det kostar absolut ingenting för Adobe att ge bort det. Oh så fördelaktigt!

2008-10-22 @ 15:06:09
URL: http://livingathyper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0